직접 씨를 받아서 4월 말경 베란다에 심었던 채송화입니다.


물을 뿌리니까 픽픽 쓰러지는것이 혹시나~ 행여나~ 하는 맘에 조마조마했었지만 잘 크고 있네요.


본래 너무나도 제가 귀찮아하는 타입이라 뭔가를 이렇게 키우고 하는것이 싫었지만 이번에는 매일매일 살펴보고 할 만큼 애정이 갑니다.


5월 5일




5월 5일에 돋아난것을 보고 무척이나 기분이 좋았습니다.



5월 27일. 제법 크기 시작한다



5월 30일. 제법 생기가 돈다



5월 30일 발견한 선물



이 채송화는 생각지도 못한 선물이었습니다. 작년 언제였는지도 기억이 나지 않지만, 아마 가을경이지 싶은데, 딸아이와 함께 커피용기 안에 흙을 넣고 심었었는데 나질 않더라구요.

그런데 이게 이번에 피어났습니다!

정말 기분 좋은 선물이었습니다.


6월 10일


6월 10일


6월 17일


6월 17일



아직 꽃은 피지 않았지만 이렇게 자라는것만으로 예뻐보입니다.

계속 계속 자라나다오~~


* Zenfone2. 무보정

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Posted by 마음의 문 네오스프릿

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습작 - 하늘1

My Paintings 2017. 6. 13. 17:14 |


미술 비전공자인 제가 수채화 강좌 보면서 연습한 그림입니다 - 모방 + 변형작

마우스이용.

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Posted by 마음의 문 네오스프릿

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타이틀 화면명작중 명작



요즘 다시 간간히 하고 있는 마스터 오브 오리온 1편입니다.


아실분은 아시겠지만 버전 1.3에서도 아직 버그가 있습니다. 공식 패치는 1.3에서 끝났지만 그러한 버그를 잡은 비공식패치가 있어 올려봅니다.

아래에 설명을 붙이겠지만, 각종 버그와 인터페이스의 개선이 있습니다.


압축파일을 풀어 기존 폴더에 덮어 씌우면 됩니다.


패치를 하였더라도 타이틀 화면에서는 1.3으로 표기 됩니다. 아마 해당 텍스트가 이미지로 처리된듯 합니다.


패치후 확인은 맵 화면에서 현재 년도가 표시된다면 패치가 된것입니다.


패치전에는 아래와 같지만...


Map Key라고 표시된다



패치후에는 아래처럼 바뀝니다.

이렇게 연도가 표시된다면 패치된것이다




패치파일 : 

MasterOfORION1_unofficial_patch_140m.7z




패치내역 전문은 아래와 같습니다.


Master of Orion 1 unofficial patch



Important:

!! Before you patch/play, you should BACKUP your Moo folder. !!

- Unzip the files into your Moo folder and play.

If the game crashes (or you experience a bug), go immediately to the Moo folder and conserve for me the save7.gam file - please.



version 1.40m

----------------------------

- no more eternal alliances for AIs (reverted back to the vanilla version)

- the missiles now use correct to hit bonus against ships with high missile defence

- at least 5% of missile will always hit (was 6%)

- AI huge, armored ships now cannot cause a negative overflow (prevention taken, maybe not a bug)

- the game now uses "Controlled Barren" on the Race report screen instead of strange "Control Barren ENVIRON"


version 1.40i

----------------------------


- 4th colony ship curse removed

- nebula speed and nebula ETA should work correctly when launching, with transports and ships having the same speed

- [bug fixed] AIs now actually take their treaties in consideration, when asked to declare war on their allies 

- annoying bug / cheat when a fleet with bioweapons automatically bombed an enemy planet while orbiting is gone for good

- during strategic bombing, the game now actually checks whether you have your latest researched battle computer on board of at least one orbiting ship before giving the bonus

- the 'Wait' button allowing to fire unlimited number of rounds with unique weapons (pulsars, projectors etc.) during the combat - fixed

- the 'Wait' button triggering the repeated auto-repair function of a ship during the combat - fixed

- AI clears his spies' missions when succesfully threatened

- entering the general "threaten / break treaty" dialogue no more equals to a penalty of -100 to all temporary diplomatic (see OSG; is reserved for the concrete threats) 

- the Meklars now can build up to # 2700 factories on a planet [credit to Lydon]

- the tech tree generation routine now checks for presence of at least one planetary shields tech for every race (see OSG)

- the Silicoids don't have the planetology techs useless to them in their researchable tech tree

- NEW: fixed an important bug preventing the right distribution of the AI big fleets in the mid-late game


interface

- the annoying Scout II redesign feature lives no more [credit to Lydon]

- the discovery percentages on tech screen are no more only 1/2 of the true probability of a tech hit

- AI sabotage message continue = space

- Psilon Leader "Zygot__" Name Correction: (removed empty spaces after name) [credit to Lydon]

- reenabled the cursor over the star

- the game autosaves every turn after the 7th turn into your folder


-------------------------------------------------------------


Embryonic 18 (last stable version).


embryonic stage - included if not in "regressions"

----------------------------


bugs corrected

- the races now have the appropriate choice of objective at the beginning of a game 

- the AI now uses the right race and the right objective when it takes decision about where to allocate the research points

- the spies you educate on the same turn against different races are no more overpriced 

- breaking a NAP / alliance no more positively contributes to your rellations with the AIs (-10, -20 respectively)

- the player (AI or Human) who commits an oath breaker is not taken as a victim anymore, but as the tresspasser

- combat transporters now work, subspace interdictor works against them 

- 8th stargate bug corrected (no ship maintenance overflow)

- bombing damage with torps halved, normal damage with missiles (was the contrary)

- AI-AI positive diplomacy problem corrected

- the AI now correctly uses the radius of action during its decision making

- the AI intentionally aggressive fleet positioning during the final war now actually works

- a small issue concerning the change in AI defence and ship production when too many MBases on a planet, has been corrected

- the Guardian now gets on impossible Adv.dam.control, hard gets Adv.rep.system, others none (was Adv. dam.control only on hard )

- the research BC now get no 90% discount when starting new technology project

- Silicoids do not have unusable techs in their tech tree: they now always get the Cloning tech 


flaws (= not exactly bugs, but clearly not intentional issues)

- Bulrathis bombing decision when they are orbiting a planet and have transports incoming corrected to reflect their race gropo bonus

- Alkaris and Mrrshans bonus for AI-AI combat corrected to reflect their race bonus

- early tech decisions corrected to include a fourth decision point for all AI races

- all diplomatic temporary modifiers are now really capped at 100 (was 109) 


interface changes

- you may 'continue' a game directly by running starmap.exe

- the game autosaves every turn in save9.gam (for the purpose of bug reports)

- "SPACE bar" = continue, process to the next / works now on many screens

- hotkey "A" = accept dispatching of a fleet, transport etc.

- side cursor works for a single slider on a screen

- rehaul of TECH screen, TAB runs through tech fields, hotkeys, the diodes lit under the tech level show when you reach max research bonus

- rehaul of RACES screen, hotkeys, clickable portraits bring REPORT page

- REPORT screen shows name of AI leaders, MAP screen shows current year

- after running through the Next turn phase + extra messages (shield build, max pop reached...), the game always recenters on your last planet of choice 



Posted by 마음의 문 네오스프릿

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Ultima ][ 클리어

My Game Story 2017. 6. 12. 10:41 |

멋지다고 생각하면 정말 멋진 타이틀 화면이다.........



언제 클리어 했는지 기억도 나지 않는 울티마 1편 이후로 몇번이나 2편을 시도하였지만,


당시에는 왜그런지 지도가 너무 익숙지 않아 길을 헤매다가 굶어 죽어서 중도에 포기한적이 있는 게임이다.



그래서 얼마전부터 다시 매뉴얼을 정독(아마도 매뉴얼 정독을 여러번 한건 울티마2편이 처음이지 싶다), 다시 도전.


무엇때문인지 모르지만 이번에는 지도가 익숙한 것이다. 아마 여러번의 예전 시행착오로 그런듯 싶다.



일단, 클리어 소감은 생각보단 재밌었다.


이번에 다시 매뉴얼을 보면서, 지도도 다시 훑어보고, 1980년대 당시의 상황을 생각하면서 나 스스로를


그때로 돌려놓고 게임에 임하였다.



요즘 관점으로야 울티마 1, 2편의 우주로 가는 스토리가 황당하겠지만, 아마 당시에 나였다면


'우와~ 우주로도 가네~~ 우와~ 저건 타이파이터!? 우와~~~ 맥도날드도 있네(그때 있었던가? 우리나라에??)'


아마도 감탄을 연발했을터다.

그래도 다 보이네...



워낙 사람들이 1, 2편은 스킵해라고들 해서인지 생각보단 나쁘지 않았다.


요즘의 뛰어난 그래픽, 방대한 양의 스토리에 비하면 아무것도 아닌듯 하지만 당시에는 이것 조차 상당히


재밌을때 였을것이다.


칼과 방패(있었던가??)를 들고 브리타니아 ... 아니, 소서리아 대륙을 횡단하면서 나름 많은 것을 상상했을테고,


와중에 어떤 정보를 얻고 그것을 확인했을때 무지막지한 카타르시스를 느낄때였으니 말이다.



매뉴얼에는 게리엇이 희망하길 몇주동안(=삽질시간) 즐기라고 되어 있지만 아마 15~17 시간 정도 걸린듯 하다.


GOG 갤럭시로 설치된 곳에서는 플레이 타임이 나오니 그곳에서 10시간정도, GOG 갤럭시가 아닌곳에서 유저디스크를 들고와서


대략 10시간 미만 정도 했다고 생각이 든다.



사실 이보다 더욱 시간이 단축될 수 있었지만, 나의 관찰력 부족으로 인한 엉뚱한 곳에서의 방황이 많은 시간을 허비하게 하였다.


답은 근처에 있었던 것이다... 또한, 특정 아이템이 적용 되지 않고 자꾸 없어지는 일이 있어 몇번 왔다 갔다 하는데도 시간이


많이 걸렸다. 아마 이것은 버그이지 싶다.



이번에 캐릭터를 새로 만들때 나의 아바타를 착하고 날렵한 용사로 만들었지만, 울티마2의 세계는 착한자만이 세상을 구할 수 있는것은 아니었다.


실제 현실의 세상도 그런면이 없잖아 있는거 같아 조금은 씁쓸한 느낌마저 든다.

Posted by 마음의 문 네오스프릿

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